Skaven.cz

Blog - články o vývoji hry na hrdiny pro děti

The Black Hack - představení


TL;DR: V tomto článku představím OSR hru na hrdiny The Black Hack, konkrétně její druhou edici v krabicovém vydání.


The Black Hack je příjemně zevrubná, pravidlově lehká old schoolová fantasy hra na hrdiny. Jejím autorem je David Black, o aktuální vydání se postaralo britské vydavatelství Square Hex. Druhá edice pravidel byla financována přes úspěšnou kampaň na Kickstarteru a oproti první edici přináší zejména velké množství nástrojů pro tvorbu herního obsahu – hlavně náhodné tabulky, jimiž se generují místa, postavy, monstra, názvy, poklady a mnoho dalšího.

Image

Představení systému

Hra si klade za cíl zprostředkovávat zážitky ze sedmdesátkových RPG nové generaci hráčů prostřednictvím modernějších mechanik. Osobně se domnívám, že se jí to výtečně daří. Pravidla jsou typograficky velice dobře zpracovaná, důsledně odlišují herní pojmy, snaží se témata uspořádávat do dvoustránek, přesto bych v knížce ocenil záložku, případně nějaké záchytné orientační prvky (např. na okrajích stránek). Výtku mám k "nahuštění" textu na úkor okrajů – kupříkladu přiložená brožurka The Black Booklet je nasázena o něco vzdušněji a čte se lépe.

Hra má velmi povedenou estetiku, která vyloženě vybízí k DIY (konec konců již nyní existuje ke hře množství zajímavých fanouškovských materiálů). Minimalistické černobílé malůvky oživují přehledný dvousloupcový layout.

  • hra používá klasické vlastnosti z DnD, má čtyři classy (warrior, thief, cleric, wizard)
  • systém je podhazovací - je třeba na k20 hodit méně, než je požadovaná vlastnost a využívá pravidla výhody a nevýhody jak jej známe z 5e
  • ve hře hází kostkami pouze hráči
  • setkáme se s pravidly, které známe z různých verzí D&D, např. nahazování životů podle úrovní
  • systém využívá abstraktní vzdálenosti a časové jednotky, kostky použití
  • útok se provádí jako test (STR melee, DEX ranged)
  • zbroje mají pool kostek, odložení kostky umí pohltit celý útok, ale poškodí se zbroj
  • pěkný systém postupu na úrovních – zkušenosti jsou abstraktní, vždy jich na postup potřebuješ tolik, kolik je tvá aktuální úroveň, jsou to věci jako spektakulární neúspěch, porážka významného nepřítele, splnění questu apod.
  • příručka obsahuje množství tabulek, jejichž prostřednictvím si můžete vytvořit nebo naházet např. dobrodružné místo, poklady, předměty, lektvary či jedy, kouzla, NPC, nestvůry, zkrátka prakticky vše, co ve hře budete potřebovat a nebudete to mít předem připravené. Jsou zde také cenné rady jak při hře improvizovat a jak se na hru připravit.
  • obsahuje generátor hexů, nicméně pro dobrodružství a dobrodružná místa je zde generátorů opravdu požehnaně; jsou zde ukázkové mapy - jak hexů, tak podzemí a dokonce i generátor dungeonů.
  • pravidlová kniha obsahuje i pěkně zpracovaný bestiář, dvě ukázkové jeskyně a užitečný seznam herních pojmů.

Co mi v knize citelně schází jsou příklady. Kromě jedné ukázky hry není v příručce jediný příklad.

Image

Krabicové vydání

Krabicové vydání je produkčně velice dobře zvládnuté, přestože se pravděpodobně jedná o malý náklad nezávislého malého vydavatele. Krabice je bytelná, všechny tisky jsou na kvalitním papíře. Pravidla mají poněkud tužší vazbu, ale to se pravděpodobně časem poddá.

The Black Hack - pravidla

Bytelná knížečka formátu A5 s dvousloupcovým layoutem, obsah je popsán výše.

The Black Booklet

Obsahuje základní pravidla, přehledně shrnutá do dvoustránek. Na dvaceti stranách je vše zásadní, co je potřeba znát ke hře. Šikovná brožurka, díky níž nebudete muset tak často listovat v hlavní knize s pravidly.

Town of Sorrowset

Oboustranně potištěná dvoustránka – krásná pomůcka k dobrodružnému místu, městu Sorrowset, které je pojaté jako sandbox. Dvojstránka obsahuje různé háčky, místa a náhodné tabulky, které vypravěči pomohou vytvářet hru.

Whats on the corpse

Pěkně zpracovaná náhodná tabulka pokladů, které lze najít na mrtvolách. Za každou úroveň mrtvého se hází d6, pětky a šestky představují zajímavý nález. Druhá strana tabulky obsahuje náhodné portréty hrdinů či NPC.

Treasure Hoard

Tabulka pro určení nalezeného pokladu. Na druhé straně jsou tabulky pro určení místa a povahy zranění nestvůry.

Pidiknížky Divine prayers a Arcane spells

Obsahují pravidla pro sesílání kouzel/motliteb a samotná kouzla a motlitby. Šikovná pomůcka pro hráče clerika nebo wizarda, knížečky mohly být, přesto že mají malý formát A7, nasázeny o něco menším fontem.

Nápověda k boji a újmy

Formát A6 na kvalitním papíře, odolné a pravděpodobně často využívané pomůcky.

Zástěna

V jednoduché grafice hry, potištěná z vnitřní strany užitečnými tabulkami z pravidel.

Složka s deníky postav

Slušná zásoba deníků, škoda, že zde nejsou deníky s obrázkem postavy, které jsou vyobrazené v samotných pravidlech.

Váček s kostkami a placka

Jednoduché černo-bílé kostky (hezky ladí s černobílým designem hry) a placka s logem hry.

Image


Ke hře lze také pořídit:

Monster folio

Brožurka obsahující prázdné tabulky pro vytváření nestvůr, poslední dvoustránka je věnovaná konverzi bestií ze starších edic D&D.

Classic monsters

Kolekce čítající 240 klasických monster uzpůsobených pro hraní v Black Hack.


Image

Shrnutí

Hra The Black Hack mě zaujala především svým grafickým a typografickým pojetím. Pravidla jsou psána přehledně, mají styl, který mě osobně oslovuje a brnká na nostalgickou strunu. Celkové zpracování krabicové verze je opravdu moc pěkné a už kvůli sběratelské vášni jsem rád, že je krabice součástí mé knihovničky.

Po pravidlové stránce je hra uspokojivá – líbí se mi minimalistické pojetí při zachování atmosféry původních verzí D&D (ačkoli přilnavost k Dungeons and Dragons je dle mého mínění aspekt, který činí hru settingově poněkud sterilní). Trochu jsem tápal u pravidel boje, kde si neumím dost dobře představit, jak probíhá kolo a vyhodnocování zranění (resp. jak plynulé to bude ve hře). Na můj vkus se ve hře také příliš často hází (slovy pravidel v situacích "if it is difficult or dangerous, with chance of failure"). A nakonec se domnívám, že některým hráčům by ve hře mohly scházet specialitky a zvláštní schopnosti postav, kterých zde není příliš mnoho.

Silnou stránkou publikace jsou generátory všeho možného – jsou nápadité, obsáhlé a vypravěč z nich může těžit v mnoha situacích.

Krabicová verze je moc pěkně připravená, škoda že neobsahuje i nějaká rozsáhlejší předpřipravená dobrodružství a dobrodružná místa. Pro ty si ale můžete sáhnout do zinu Black Pudding který je právě Black Hacku věnován a obsahuje množství herního materiálu pro tuto hru. Aktuálně je k mání 6 čísel.

Image

Image

Házení kostkami v Zapovězených zemích


Zapovězené země – fantasy hra na hrdiny, kterou právě vydává nakladatelství Mytago. V tomto krátkém článku stručně představím, jakým způsobem se ve hře používají kostky.


K hraní Zapovězených zemí jsou potřeba běžné šestistěnné kostky, ideálně 10–15 ve třech různých barvách. Potřebovat budete taky jednu osmistěnnou (k8), jednu desetistěnnou (k10) a jednu dvanáctistěnnou (k12).

Ve hře je celkem 16 dovedností, každá dovednost souvisí s jednou ze čtyř vlastností: silou, obratností, bystrostí, nebo osobností. Při provádění nebezpečné akce vezmi tolik šestistěnných kostek, kolik je úroveň příslušné dovednosti plus hodnota související vlastnosti. Kostku může přidat i vybavení. Hoď všemi kostkami najednou. V akci uspěješ, když hodíš aspoň jednu šestku.

Někdy je podstatné, jestli máš konkrétní kostku za vlastnost, dovednost, nebo za vybavení. Proto je lepší používat kostky různých barev.

Když nehodíš ani jeden úspěch, něco se zvrtne. Jestli o úspěch opravdu stojíš, máš ještě jednu možnost – můžeš zkusit štěstí: Vezmi všechny kostky, na kterých nepadla šestka ani jednička (u dovednostích kostek se jedničky nepočítají) a hoď jimi znova.

Za každou jedničku, která ti při zkoušení štěstí padne na kostkách vlastnosti, utrpíš jeden bod zranění v použité vlastnosti. Za každou jedničku, která ti při zkoušení štěstí padne na kostce zbraně, se bonus tvé zbraně snižuje o jedna.

Pokoušet meze svých možností je sice riskantní, ale může to mít i své klady – upevňuje to vůli, kterou potřebuješ k používání silných rodových talentů a talentů povolání. Za každou jedničku, kterou hodíš při zkoušení štěstí na základních kostkách, dostaneš kromě zranění taky jeden bod vůle.


Pro ty z vás, kteří neholdujete kutálení kostek po hracím stole jsou k mání online vrhače, kupříkladu FBL Roller nebo Year Zero dice roller nebo komplexnější pomůcka. Případně aplikace pro Android.

Image

Motivace v RPG pro děti

Hraní tzv. her na hrdiny s dětmi, případně vývoj takovéto rolové hry svádí k představě, že hra by měla mít jakési pozitivní výchovné účinky. Nabízí se pro někoho možná lákavá myšlenka, že prostřednictvím hry budeme děti edukovat, formovat a ukazovat jim, co je "správné". Je to ale dobrý přístup?

Čti dále…

Arkánum - testovací verze

Arkánum je fantasy hra na hrdiny "starého střihu" - soustředí se na hraní v jeskyních, labyrintech a kobkách, k čemuž využívá velice jednoduchá pravidla. Je navrhována tak, aby bylo možné hrát ji i s velmi mladými dětmi (od cca 4 let věku), ale zároveň obsahuje pokročilejší pravidla pro starší či zkušenější hráče. Dá se říci, že hra tak může růst s věkem hráčů, je-li to zapotřebí.

Stáhněte si testovací verzi 0.0.1

Hra svým způsobem navazuje na vlnu OSR - tedy "old school renaissance" nebo též "old school revival", což je způsob hraní a estetiky vycházející z raných edicí Dungeons & Dragons. Tento styl hraní je charakteristický mimo jiné silným důrazem na kreativitu hráčů, průzkum prostředí a DIY, tedy prostor pro vlastní tvorbu, nicméně některé prvky tohoto subžánru v Arkánu nenajdete (náhodné tabulky či generování postav, nemilosrdnou smrt postav při nešťastném hodu kostkami a další, viz níže).

OSR hry jsou velice přísné co do výsledků hodů a jsou díky tomu plné (mnohdy smrtelně) nebezpečných situací. Arkánum od tohoto konceptu ustupuje (tak trochu ve prospěch hraní s dětmi) přidáním pravidel, které umožňují "nákup úspěchů" - v situacích, které jsou pro hru klíčové se tak hráči mohou vyčerpat ze svých zdrojů a postoupit dále. Cílem této úpravy bylo zmírnit frustraci z neúspěchu a podpořit hrdinskost stvářených (používám tento výraz jako označení příběhu, který vzniká mimoděk hrou samotnou, nikoli cílený jako proces vytváření) příběhů.

Arkánum si zakládá na minimalismu (což je také jeden z prvků OSR), což dává hráčům volnější ruce při vymýšlení všelijakých akcí (postavy tak nejsou tolik svázané pevně danými dovednostmi a schopnostmi a mají k dispozici širší škálu možných akcí a činností, o které se ve hře mohou pokoušet). Hra si klade za cíl upřednostňovat vynalézavost hráčů před schopnostmi postav. To je také důvodem pro malé množství statistik, které ve hře definují postavu. Svým způsobem se deník postavy používá jen ve chvíli, kdy hráč udělá chybu. To znamená, že hráč řeší situace vyvstalé ve hře primárně skrze své nápady, nikoli prostřednictvím specializovaných dovedností či schopností.

Ruling Over Rules - Tak zní jedno ze základních pravidel OSR, v praxi jde o to, že narazíte-li ve hře na situaci, kterou pravidla explicitně nepokrývají, vyřešíte ji "zdravým rozumem", vytváříte rozhodnutí, na jejichž základě si pak můžete vytvářet vlastní pravidla.

Arkánum se na některé typy hraní hodí více, na některé méně. Nám se zatím nejvíce osvědčilo na krátká herní sezení, pro které jsou ideální tzv. jednostránkové jeskyně (One Page Dungeons), které jsou velice rychlé na přípravu (na internetu je jich k mání poměrně velké množství, je snadné je upravovat na míru a příprava samotné hry s nimi zabere minimum času). Věnujeme se tedy hlavně prolézání jeskyní a kobek (Dungeon Crawl), což je (minimálně pro nás) zábavný formát založený na hraní na předem připravené mapce/plánu a umožňuje pěknou a přehlednou vizualizaci. Jeskyně zároveň "vymezuje hřiště" a dává hře jasné mantinely a obrysy toho, co je možné a kam se postavy mohou vydat.

Zaměření a pojetí hry souvisí také s tím, že momentálně testujeme výhradně s dětmi (4 a 6 let), což je velice přísné síto, přes které neprojde velké množství nadbytečných pravidel a složitých principů. Testování s dětmi se tak ukázalo jako jeden z nejsilnějších benefitů celé tvorby hry - děti jsou neúprosné, vynalézavé, snadno odhalí nudné, nezáživné či špatně popsané pravidla.

Formát a záběr hry je zvolen snahou o co nejméně časově náročnou přípravu hry, nicméně s nějakou přípavou se zde počítá. Vzhledem k tomu, že děti mají při hraní rády vizualní a hmatatelné herní komponenty, je dobré mít předem připravené kartičky s předměty, mapky, obrázky toho, co postavy ve hře potkají, figurky atp.

Při prezentování hry v hráčské komunitě jsem byl několikrát konfrontován s názorem, že pro děti jsou vhodnější narativní - příběhové vyprávěcí hry. Pro jeskyňové hraní a OSR přístup však dle mého názoru hovoří fakt, že hry založené na imaginaci a vyprávění mohou být dosti vyčerpávající, náročné a také předvidatelné (čímž nechci tvrdit, že takovéto hry jsou pro děti méně vhodné). Vstup kostkového mechanismu do hry přináší prvek nejistoty, napětí a externí inspiraci. Nicméně v Arkánu se oproti klasickým hrám na hrdiny omezujeme pouze na házení v situacích, kdy postavám hrozí újma. Dalo by se říci, že házení kostkami omezujeme na nejnutnější minimum, tady na situace, kdy jde o něco opravdu důležitého. Popudem k zavedení tohoto pravidla byl naopak přílišný vliv náhody na hru, který hráčům mnohdy bral vítr z plachet a přinášel nelogické situace. Vycházíme proto z principu kompetence postav, kdy hra předpokládá, že postavy jsou dostatečně kompetentní ke všem dobrodružným činnostem a jakožto správní hrdinové v nich uspějí, pokud je dělají správným způsobem. Ve hře se tak nehází na hledání, na výrobu, na vyrážení dveří atp. Namísto toho se soustředíme na důsledky takového počínání (postava sice nehází kostkou, aby zjistila zda vyrazí či nevyrazí dřevěné dveře, musí však řešit následky svého počínání - způsobený hluk, který může přilákat nepřátele nebo fakt, že dveře již nepůjdou znovu zavřít...).

Toliko stručně k autorskému záměru. Hra samotná je v počáteční fázi, za sebou má teprve několik testovacích sezení, nicméně koncept je dán a nyní je potřeba jej naplnit. Vývoj hry probíhá a bude probíhat otevřeně, velice rád zodpovím na jakékoli dotazy kupříkladu na rpgforu nebo přes Discord.

Tvorba postavy v Zapovězených zemích

Zapovězené země (v angličtině vyšlo jako Forbidden Lands) je fantasy hra na hrdiny, kterou k vydání chystá nakladatelství Mytago. V tomto krátkém článku stručně představím proces tvorby postavy. Vytvoření postavy v Zapovězených zemích trvá přibližně 15 až 30 minut. Pro přehlednost je tvorba rozdělena do dvanáct kroků:

  1. Vyber si rod - k mání je člověk, elf, půlelf, trpaslík, půlčík, vlken, ork a skřet.
  2. Vyber si povolání - můžeš být druid, bojovník, lovec, bard, kupec, jezdec, zloděj nebo čaroděj.
  3. Rozhodni se, kolik ti je let - můžeš být mladík, dospělý nebo stařec, tvá volba má vliv na vlastnosti a dovednosti.
  4. Utrať body za vlastnosti - ve hře je síla, obratnost, bystrost a osobnost.
  5. Utrať body za dovednosti - ve hře je jich celkem 16, jejich prostřednictvím určíš, v čem postava vyniká.
  6. Zvol si počáteční talenty, ty ti ve hře poskytují drobné výhody; talenty mohou být rodové, mohou náležet povolání a je zde i několik obecných.
  7. Vymysli si pýchu - něco, v čem je tvá postava dobrá.
  8. Vyber si temné tajemství - něco, co tvou postavu poznamenalo.
  9. Urči své vztahy s ostatními hráčskými postavami - z nich se pak ve hře budují zajímavé situace.
  10. Vyber si vybavení - pomůže ti v tom tvé zvolené povolání.
  11. Rozhodni, jak vypadáš.
  12. Vymysli si jméno.