Tenhle článek píšu na lavičce u nás na poli. Koukám na naše tři chundelaté ovce a říkám si, že nejsem úplně ideální prototyp byznysmena. Přesto je moje dnešní téma ryze byznysové – letos naše firma imago (původně založená jako fantasyobchod) slaví dvacet let své existence a chtě nechtě to člověka svádí k nějaké retrospektivě.
Když jsem přemýšlel nad nějakým tematickým svorníkem, který by charakterizoval těch uplynulých dvacet let, bylo by to asi DIY, prostě takové obyčejné lehce punkové kutilství.
V začátcích každé firmy, každého podnikání, je nějaká ta dávka koumání, zkoušení a experimentování. Touha dělat si věci po svém. Spousta firem se ale zprofesionalizuje, nastaví procesy, zařídí management. Alespoň tak si to představuju – naše firma totiž do téhle fáze pořádně nikdy nedospěla.

Na začátku byl „dědečkův kufr“ – starý kufr, který byl můj sklad a zároveň můj prodejní stánek. Krásný příběh o tom, jak jsem skloubil své nadšení pro fantastiku, larpy, dřevárny a hry a svou zálibu v tvorbě webových stránek. Na začátku nebyl žádný sen o velké firmě, jen čirá radost z bastlení a objevování.

Podnikat v ecommerce před dvaceti lety byl oproti dnešku hodně jiný sport. V té době se na internetu dalo prodávat prakticky cokoli, klíčový byl nějaký základní digitální skill a hlavně vytrvalost.
Jak obor ecommerce rostl, rostli jsme s ním. Co na tom, že jsme prodávali dřevěné meče, úspěch čekal na každého, kdo to nevzdal. A tak se obchod stěhoval z kufru do dětského pokojíku, z dětského pokojíku do přístěnku za kuchyní, odtud do sklepa, pak do garáže, do staré sámošky… Skladové a kancelářské prostory se rok za rokem nafukovaly až do dnešního tísíce metrů čtverečních.

Příběh imago ale není jen success story. DIY není jen o radostném budování, ale taky o tápání ve slepých uličkách, tlučení kladívkem do palců a boji s tvrdohlavostí.
Hodně nás kupříkladu potrápila firemní struktura – i ve čtyřicítce lidí jsem se zuby nehty snažil vybudovat plochou strukturu a otevřenou firemní kulturu. Je to skvělý koncept, dokud se daří. Jakmile se ale dařit přestalo, přišly první úskalí – špatně definované odpovědnosti, tíha osamoceného rozhodování a náročná exekuce změn.
Ani dnes nemá firma klasickou hierarchickou strukturu, stále se pohybujeme v jakémsi hybridním modelu, ale máme ustanovené vedení a je velice osvobozující, když člověk není na všechno řízení a rozhodování sám.
Letos tedy slavíme dvě dekády naší existence. Za pár dní spouštíme nový eshop, jako před dvaceti lety jej zase kóduju svépomocí. Otevíráme hernu, nic naleštěného, zbouchali jsme si ji sami z OSB desek. Loňský rok byl pro nás náročný, letos spíše stabilizujeme. Neznamená to, že bychom rezignovali na tvořivost a inovace, děláme to ale po svém, jak jsme za ty roky zvyklí.

Nejsem příznivcem oslav, ale musím říct, že čas od času si sednout a mrknout na hotové dílo, není od úplně věci. Pokochat se tím, co jsme vybudovali, načerpat sílu do další práce. Prostě se usadit na tu lavičku na poli, zakoukat se daleko za obzor, chvilku se zastavit.
Moje koníčky, vášně a záliby byly s mým podnikáním vždycky úzce svázané. Kdyby to tak nebylo, nedávalo by mi podnikání smysl. Někdy infiltruju do naší prodejny, bloumám tam, tvářím se jako zákazník a po očku sleduju další zákazníky, kteří okukují regály nacpané všemi těmi úžasnými nesmysly. Když vidím, jak jim jiskří oči, jak jejich děti nadšeně vykříkují, mám z toho radost. Mám radost, že se nám podařilo střípky všech těch fantastických světů, kterými jsme se při hraní a čtení tak rádi toulali, přenést do světa skutečného.

imago už dvacet let spojuje světy – světy fantastické s tím naším. A já z toho mám radost, protože jsme k té práci vždycky přistupovali s láskou a hlavně s kutilským nadšením. Proces tvoření, proces imaginace, hra, to vše je spolu úzce provázané. A to všechno dělá náš svět a náš život o fous lepší.
Ecommerce v roce 2025 doznala mnohých změn. Dnes je to hodně o propojování specialistů, propojovaní velice specifického a podrobného know-how. Je to také o selekci – v záplavě možností je třeba uváženě vybírat, do čeho se pustit a co nechat stranou. Na thu dochází ke konsolidacím a zatímco před deseti lety jsme soupeřili s několika málo garážovými firmami, dnes jsou naší konkurencí marketplaces a zahraniční i tuzemští hegemoni s miliardovými obraty.
To co nás drží při životě je ale paradoxně to samé, co nás k životu před dvaceti lety přivedlo. Silná komunita, vášeň a nadšení pro fantastiku a DIY – zkoušet dělat věci po svém. Nesklouznout do šablon, nestát se jedním z mnoha eshopů, které postupně zanikají ve chřtánech silnější konkurence. Buďte s námi a fanděte nám, ať nám to vydrží!