Zdá se, že přichází doba éjájová. Věci se mění a mění se rychle. Za pár let už asi nikdo nebude kódovat weby, nebude se pachtit s CSS a html. Prostě se napromptne zadání, trochu se poladí a voila! Tak jsem si řekl, že si nakódím můj poslední web, dokud to ještě jde a dává to aspoň trochu smysl.
S psaním webu jsem začínal někdy před čtvrt stoletím. Nečekaně to byla disciplína velice podobná té dnešní. Jasně, dneska si pomáháme všelijakými frameworky, jazyky toho umí o fous více, ale web jsou vlastně pořád html stránky vykrásněné nějakým CSS kódem. Možné ovšem je, že jsem se jenom neposunul já – prostě to píšu furt stejně, jen v hezčím texťáku.
Nuže web s pracovním názvem Freya je vlastně nový frontend pro náš pravěký eshop imago.cz (původně fantasyobchod.cz). Před cca dekádou jsme ho postavili na platformě Opencart, v průběhu věků jsme ho všelijak ladili, přepisovali, lámali šablonu, nutili být responzivní a vrstvili kód na kódu. Archeolog by si pošmáknul... Už pár let zpátky jsme začali řešit náš narůstající technologický dluh, ale k samotné práci na novém webu jsme se pro neustálé záplatování stále nějak nemohli dostat. Nakonec přeci jen rozhodnutí padlo, z našeho odhadu "do roka a do dne" se vyklubalo dva a půl roku docela náročné práce tří programátorů + mě.
Nutno říct, že na začátku jsem nad vlastním řešením dost pochyboval. Neustále jsem nakukoval pod pokličku Shoptetu, Shopify a dalším krabicovým platformám, abych se ujistil, jestli opravdu nešlapeme vedle, když pro náš relativně malý eshop volíme custom řešení. Počítal jsem náklady, okukoval konkurenci. Za ty dvě dekády, co eshop provozujeme, mám docela přehled o tom, co by měl eshop splňovat a dodávat a nutno říci, že krabice se posunují kupředu mílovými kroky. Nicméně zvážili jsme pro, zvážili jsme proti a řekli jsme si, že klady převažují zápory a že do toho půjdeme.
Náš tým je opravdu maličký, tři programátoři plus já, coby člověk, snažící se do poměrně živelné práce vnést nějaký řád. Krotil jsem projekty a tasky a zároveň přiléval nové a nové úkoly a zadání na základě konzultací s různými externisty. Zároveň jsem si vzal na bedra samotné kódování šablony, což nebylo úplně malé sousto. Celkem cca 430 hodin čisté práce, abych byl přesný.
Zkrátka a dobře, jako vždy jsme to zmákli tak trochu na punk. Hledali jsme si proto všelijaké zkratky – tou hlavní bylo využítí PHP frameworku Laravel, který nám vývoj značně usnadnil a urychlil. Pro web jsem si taky vytvořil vlastní CSS Framework, díky kterému mi pak šlo kódování extrémně rychle. Touto cestou jsem se bohužel vydal až poté, co jsem celou šablonu nakódil ve frameworku Bulma a uvědomil jsem si, že by to šlo celé jednodušeji a s menším nožstvím ohýbání. Přes Vánoce jsem na to sednul a za týden bylo komplet překódováno.
Vizuálně jsem se s webem trápil jen potud, aby byl použitelný a respektoval kódy naší značky. Jinými slovy, přeskočil jsem grafika. Žádné velké umění, prostě jsem na šablonu šel ryze geometricky a typograficky s vědomím toho, že web prostě chceme rychlý, funkční a přehledný a na estetiku do značné míry pečeme – prostě ji nahradíme pravidelností a systémem.
Jestli a jak se nám to povedlo, posuďte sami.